MENGUKUR MUTU INTERACTION QUALITY SYSTEM E-TICKET

Sasa Ani Arnomo

Abstract


All information about e-tickets is stored digitally in the airline's computer systems. As proof of e-ticket expenses, customer will be given Itinerary Receipt which only applies as a tool to enter into the airport. The E-Ticket contains the same information that Paper Ticket provides, only E-Ticket data is contained in the airline's database system. While Paper Ticket data is on one or several sheets of paper and held by the consumer. The use of E-Ticket itself in Indonesia reaches 80%, mainly due to the increasing number of airlines offering cheap flights or promotions for domestic and international routes through their websites. With the ease of the system is required to test Quality Interaction Quality System E-Ticket with the aim to know the quality of service interaction system already offered. The level of quality interaction quality is measured by the reputation of the e-ticket website, the security of transactions, the security of the user's personal information, the space for personalization, the community, the ease of communication, the security of the flight procedure as promised. The method of analysis used in this research is descriptive. The result states that the level of interaction quality quality of the e-ticket system is well greened from several test factors.

KeywordsE-Ticketing, Interaction Quality.

Semua informasi mengenai e-ticket disimpan secara digital dalam sistem komputer milik perusahaan penerbangan. Sebagai bukti pengeluaran e-ticket, pelanggan akan diberikan Itinerary Receipt yang hanya berlaku sebagai alat untuk masuk kedalam bandara. E-Ticket memuat informasi yang sama dengan yang diberikan Paper Ticket, hanya saja data E-Ticket terdapat di dalam sistem database maskapai penerbangan. Sedangkan data-data Paper Ticket terdapat pada satu atau beberapa lembar kertas dan dipegang oleh konsumen. Penggunaan E-Ticket sendiri di Indonesia mencapai 80%, terutama karena semakin banyaknya maskapai yang menawarkan penerbangan dengan harga murah atau promosi untuk rute domestic maupun internasional melalui situs web mereka. Dengan kemudahan system tersebut maka diperlukan uji Mutu Interaction Quality System E-Ticket dengan tujuan untuk mengetahui mutu interaksi pelayanan sistem yang sudah ditawarkan. Tingkat mutu interaction quality diukur dari reputasi website e-ticket, keamanan untuk melakukan transaksi, keamanan tentang informasi pribadi pengguna, ruang untuk personalisasi, komunitas, kemudahan untuk berkomunikasi, keamanan prosedur penerbangan sebagaimana yang telah dijanjikan. Metode analisis yang digunakan dalam penelitian ini adalah Uji interaksi atau sering disebut dengan Moderated Regression Analysis (MRA). Hasil menyatakan bahwa tingkat mutu interaction quality sistem e-ticket baik ditijau dari beberapa faktor pengujian. Pengujian MRA menunjukan Variable independent yang digunakan berpengaruh sebesar 0,507 atau 50,7%.

Kata Kunci: e-ticket, interaction quality.



Full Text:

PDF

References


G. K. Manerkar, “ISSN?: 2394-5702 International Journal in Commerce , IT & Social Sciences ( Impact Factor?: 2 . 446 ) International Journal in Commerce , IT & Social Sciences ISSN?: 2394-5702 International Journal in Commerce , IT & Social Sciences ( Impact Factor?: 2 . ,” vol. 2, no. 06, pp. 42–53, 2015.

A. Ibrahim, “Perancangan Sistem Pemesanan Tiket Pesawat Berbasis Web,” J. Sist. Inf., vol. 3, no. perancangan sistem, pp. 320–326, 2011.

N. Hermaniawati and R. H. Listya, “MOTIF PEMANFAATAN LAYANAN ELEKTRONIK TIKET ( E-TICKETING ) OLEH PENGGUNA KERETA API DI SURABAYA Novialita Hermaniawati Refti Handini Listyani,” J. Paradig., vol. 3, no. 3, pp. 1–7, 2015.

S. F. Boediman, “PENGARUH PENJUALAN TIKET PESAWAT SECARA ONLINE TERHADAP KEPUAiSAN PELANGGAN: KASUS YUKTRA VEL.COM,” Mittra, vol. 3, no. 2, pp. 69–88, 2013.

I. Oktaviani, L. T. Andaru, Y. Agung, and N. P. Astuti, “PERANCANGAN FITUR E-TICKET BERBASIS MOBILE DENGAN MENERAPKAN CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT BERDASARKAN METODE USER CENTERED DESIGN,” DutaCom, vol. 9, no. September, pp. 68–77, 2015.

U. Rahardja, N. Azizah, and S. Dewi, “SISTEM PELAYANAN DUKUNGAN ROLE ONLINE SYS- TEM TICKETING RAHARJA ( ROOSTER ) DENGAN MENGGUNAKAN E-TICKET,” CCIT J., vol. 7, no. 40, pp. 1–21, 2013.

D. Quercia and S. Hailes, “MOTET: Mobile transactions using electronic tickets,” Proc. - First Int. Conf. Secur. Priv. Emerg. Areas Commun. Networks, Secur. 2005, vol. 2005, pp. 374–383, 2005.

J. Hutahaean and E. A. Purba, “Rancangan Bangun E-Ticket Bioskop Dengan Metode Waterfall Berbasis Web,” Riau J. Comput. Sci., vol. 2, no. 2, pp. 51–58, 2016.

E. B. Setiawan, “Analisis Pengaruh Nilai Teknologi Informasi Terhadap Keunggulan Bersaing Perusahaan ( Studi Kasus Pemanfaatan E-Tiketing Terhadap Loyalitas Pengguna Jasa Kereta Api ),” J. Sains, Teknol. dan Ind., vol. 12, no. 2, pp. 204–211, 2015.

webqual. (2016). http://www.WebQual.co.uk. Retrieved Januari 6, 2017




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/klik.v6i1.171

Copyright (c) 2019 KLIK - KUMPULAN JURNAL ILMU KOMPUTER

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Indexed by:

  
 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.joomla
counter View My Stats