PEMODELAN SISTEM INFORMASI LAYANAN MASYARAKAT (SILAM) PADA KANTOR DESA UNTUK MENINGKATKAN PELAYANAN

Eri Bayu Pratama, Ade Hendini

Abstract


Tendance is a supporting aspect to provide satisfaction for the society. The issue of tendance is less than optimal and it makes the agency image unfavorable. It is sometimes not from the problems of agencies, but the problem is increasing of population. Regarding this matter, the government should be able to take advantage of current technology facilities to provide a service to be more optimal. For example the use of computer media to store the population data in computerized, without having to use media archives offline. Not only the use of computer media, but also can apply an information technology system as known as e-government. Regarding this the authors try to create and develop web-based applications to improve service to the society to optimize the performance of government agencies. The flow of the system process uses UML (Unified Modeling Language) for the modeling process and the creation of applications that are described in the form of diagrams. In general the results made from this application are for making letters such as making domicile letters, business licenses, marriage delivery letters, death certificates, and crowd permits.

Keywords: Country Office Tendance, E-Goverment, UML

Pelayanan merupakan suatu aspek pendukung untuk memberikan kepuasan bagi masyarakat. Isu yang terkadang mengenai pelayanan yang kurang optimal menjadikan citra instansi menjadi kurang baik. Hal tersebut terkadang bukan dari permasalahan instansi, akan tetapi timbul akibat semakin ramainya penduduk disuatu tempat sehingga data kependudukan menjadi banyak. Mengenai hal tersebut, pemerintah semestinya dapat memanfaatkan fasilitas teknologi saat ini untuk memberikan suatu pelayanan agar  lebih optimal. Contohnya penggunaan media komputer untuk menyimpan data penduduk secara terkomputerisasi, tanpa harus menggunakan media arsip secara offline. Tidak hanya sekedar memanfaatkan media komputer, tetapi juga dapat menerapkan suatu system teknologi informasi yang dikenal dengan istilah e-government. Mengenai hal tersebut penulis mencoba membuat dan mengembangkan aplikasi berbasis web untuk meningkatkan pelayanan kepada masyarakat sehingga mengoptimalkan kinerja dari instansi pemerintah. Alur proses sistem menggunakan UML (Unified Modeling Language) untuk proses pemodelan perancangan dan pembuatan aplikasi yang digambarkan dalam bentuk diagram. Secara umum hasil yang dibuat dari aplikasi ini adalah untuk pembuatan surat seperti pembuatan surat domisili, surat izin usaha, surat pengantar nikah, surat kematian, dan surat izin keramaian.

Kata kunci: Pelayanan Kantor Desa, E-Goverment, UML


Full Text:

PDF

References


F. Rezha, S. Rochmah, and Siswidiyanto, “Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Publik Terhadap Kepuasan Masyarakat (Studi tentang Pelayanan Perekaman Kartu Tanda Penduduk Elektronik (e-KTP) di Kota Depok),” Adm. Publik, vol. 1, no. 5, pp. 981–990, 2013.

J. B. Berger and J. Rose, “Nine Challenges for e-Government Action Researchers,” Int. J. Electron. Gov. Res., vol. 11, no. 3, pp. 57–75, 2015.

S. Suhardi, A. Sofia, and A. Andriyanto, “Evaluating e-Government and Good Governance Correlation,” J. ICT Res. Appl., vol. 9, no. 3, pp. 236–262, 2015.

Q. Siddique, M. Iaeng, and A. Main, “Unified Modeling Language to Object Oriented Software Development,” vol. 1, no. 3, pp. 264–268, 2010.

D. Rajagopal and K. Thilakavalli, “A Study: UML for OOA and OOD.,” Int. J. Knowl. Content Dev. Technol., vol. 7, no. 2, pp. 5–20, 2017.

S. Lee, “Unified Modeling Language ( UML ) for Database Systems and Computer Applications,” Int. J. Database Theory Appl., vol. 5, no. 1, pp. 157–164, 2012.

R. Sathiyaraj, “Modeling Real Time Scheduler in OOAD Using UML,” vol. 2, no. 1, pp. 2–7, 2012.

A. Kaur, “Application Of UML In Real-Time Embedded Systems,” Int. J. Softw. Eng. Appl., vol. 3, no. 2, pp. 59–70, 2012.

P. Bergerak et al., “Summary for Policymakers,” J. Media Infotama, vol. 9, no. 2, pp. 1–6, 2013.

T. A. Kurniawan, “Pemodelan Use Case (UML): Evaluasi Terhadap beberapa Kesalahan dalam Praktik,” J. Teknol. Inf. dan Ilmu Komput., vol. 5, no. 1, p. 77, 2018.

Suryasari, A. Callista, and J. Sari, “Rancangan Aplikasi Customer Service Pada PT. Lancar Makmur Bersama,” J. Sist. Inf., vol. 4, no. 2, pp. 468–476, 2012.

I. K. Raharjana and A. Justitia, “Pembuatan Model Sequence Diagram Dengan Reverse Engineering Aplikasi Basis Data Pada Smartphone Untuk Menjaga Konsistensi Desain Perangkat Lunak,” JUTI J. Ilm. Teknol. Inf., vol. Volume 13, pp. 133–142, 2015.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/klik.v6i1.178

Copyright (c) 2019 KLIK - KUMPULAN JURNAL ILMU KOMPUTER

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Indexed by:

  
 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.joomla
counter View My Stats