PENERAPAN GIM AUGMENTED REALITY BERBASIS ANDROID DALAM PENGENALAN SEJARAH KERATON KERAJAAN PONTIANAK

Fatma Agus Setyanngsih

Abstract


History is all events or events of the past, which aims to understand the behavior of the past, present and future. There are many ways to introduce history, from learning at school to using ebook media. Learning history by making a game on a smartphone is currently lacking, therefore one of the efforts to make learning and provide historical information in an interesting, fun and effective way is to create an augmented reality game on an Android smartphone.

One of the games that can be implemented in the introduction program to the history of the Pontianak Royal Palace is a game that uses Augmented Reality technology. The research was conducted in the Pontianak Royal Palace, Yogyakarta, by looking for Augmented Reality objects in the form of "fireballs" that were found according to the placement of the object. This game uses location as a condition to be able to find objects, so every user who has found the location is required to scan by pointing to the side of the building/building writing according to his instructions. The methodology used for reporting is ADDIE, namely Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluation.

The result obtained is an application of Android-Based Augmented Reality GIM Application in Introduction to the History of the Pontianak Royal Palace. The use of this game can be used for the latest method as a medium for introducing campuses that are different from before

Key Words: Smartphone, Android, The Kingdom of Pontianak Relic

Sejarah merupakan semua kejadian atau peristiwa masa lalu, yang bertujuan untuk memahami perilaku masa lalu, masa sekarang dan masa yang akan datang. Banyak cara untuk mengenalkan sejarah, mulai dari pembelajaran di sekolah sampai dengan menggunakan media ebook. Pembelajaran sejarah dengan menjadikan sebuah gim di smartphone saat ini masih kurang, oleh sebab itu salah satu upaya untuk melakukan pembelajaran dan memberikan informasi sejarah dengan menarik, menyenangkan dan efektif adalah dengan membuat gim augmented reality di smartphone Android.

Salah satu gim yang dapat diimplementasikan dalam program pengenalan Sejarah Keraton Kerajaan Pontianak adalah gim yang menggunakan teknologi Augmented Reality. Penelitian dilakukan di lingkungan Keraton Kerajaan Pontianak Yogyakarta dengan mencari objek Augmented Reality berbentuk “bola api” yang terdapat sesuai penempatan objek. Gim ini menggunakan lokasi sebagai syarat agar dapat menemukan objek, jadi setiap pengguna yang sudah menemukan lokasinya maka diharuskan scan dengan mengarahkan ke sisi bangunan/tulisan bangunan sesuai perintahnya. Metodologi yang digunakan untuk pembuatan laporan adalah ADDIE yaitu Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluation.

Hasil yang didapatkan adalah sebuah aplikasi Penerapan GIM Augmented Reality Berbasis Android Dalam Pengenalan Sejarah Keraton Kerajaan Pontianak. Pemanfaatan gim ini dapat digunakan untuk metode terbaru sebagai media pengenalan kampus yang berbeda dari sebelumnya.

Kata Kunci: Smartphone, Android, Keraton Kerajaan Pontianak


Full Text:

PDF

References


Azuma, Ronald T. 1997. “A Survey of Augmented Reality.” Pp. 355–85 in. Malibu: Hughes Research Laboratories.

Fernando, M. 2013. “Perancangan Aplikasi Pengenalan Beberapa Bagian”. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Nazir. 1998. Metode Penelitian. Jakarta : Ghalia Indonesia.

Mardalis. 2008. Metodologi Peneitian: Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta: Bumi Aksara

Arikunto, Suharsimi. 2002. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta : Rineka Cipta.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/klik.v9i1.452

Copyright (c) 2022 KLIK - KUMPULAN JURNAL ILMU KOMPUTER

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Indexed by:

  
 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.joomla
counter View My Stats