UJI EFEKTIVITAS WAKTU IMPLEMENTASI ONE CARD PATIENT SEBAGAI BUSINESS PROCESS REENGINEERING SISTEM INFORMASI KLINIK DOKTER GIGI

Septiadi Marwan Annahar, Irwan Budiman, Radityo A Nugroho

Abstract


Abstract

Generally a dentist practicing in a hospital or clinic, but for now this started many dentists who open private clinics. Currently the service system is used in every place dental clinic still manual. Less effective this system can also be seen from the process of recording patient data, transactions, computation process of goods or drugs, until the process of recording patient medical report. The resulting report was still in the form of paper are easily lost and damaged, so that the process becomes less effective service even slower. It is necessary to test the effectiveness of the time between the old system to the new system created by implementing Patient As One Card Business Process Re-Engineering dental clinics, in order to obtain a level of efficiency that can be saved in dental patient care process. From the test results based on measurement systems test the effectiveness of a comparison between the old system to the new system, the implementation of one patient cards as business process reengineering make dental clinic services to be faster.

Keywords : One Card Patient, Reengineering, Dental Clinic.

 

Abstrak

Pada umumnya dokter gigi membuka praktik di rumah sakit atau poliklinik, tetapi untuk sekarang ini mulai banyak dokter gigi yang membuka klinik pribadi. Saat ini sistem pelayanan yang digunakan di setiap tempat klinik dokter gigi masih bersifat manual. Kurang efektifnya sistem ini juga dapat dilihat mulai dari proses pencatatan data pasien, transaksi-transaksi, proses perhitungan barang atau obat-obatan, sampai pada proses pencatatan laporan kesehatan pasiennya. Laporan yang dihasilkan pun masih berupa kertas yang mudah hilang dan rusak, sehingga proses pelayanan menjadi kurang efektif bahkan lambat. Maka diperlukan uji efektivitas waktu antara sistem lama dengan sistem yang baru dibuat dengan mengimplementasikan One Card Patient Sebagai Rekayasa Ulang Proses Bisnis klinik gigi, demi untuk mendapatkan tingkat efisiensi waktu yang di bisa dihemat pada proses pelayanan pasien gigi. Dari hasil pengujian berdasarkan sistem pengukuran uji efektivitas waktu membandingkan antara sistem lama dengan sistem yang baru, implementasi one card patient sebagai business process reengineering membuat pelayanan klinik gigi menjadi lebih cepat.

Kata kunci : One Card Patient, Rekayasa Ulang, Klinik Gigi


Full Text:

PDF

References


Annahar, Septiadi Marwan. 2016. One Card Patient Sebagai Rekayasa Ulang Proses Bisnis Praktik Dokter Gigi di Wilayah Kota Banjarbaru. Program S-1 Ilmu Komputer, Universitas Lambung Mangkurat: Banjarbaru. [2] Association for Dental Education in Europe (ADEE). 2004. Profile and Competences for the European Dentist. [3] El-Sawy, 2002. Redesign Enterprise Processes for e-Business. New York: McGraw-Hill. [4] Hammer, Michael.1995. Reenginnering is the fundamental rethinking and radical design of business, (P 32). [5] Kair, Abdul. 2009. Pengenalan Sistem Informasi. Yogyakarta: Andi. [6] Parno, S.Kom. MMSI. 2009. Sistem Informasi (Data Flow Diagram). Jakarta [7] Muljo, Hery H., Darmadi, H., dan Setiawan, J. 2008. Sistem informasi pelayanan terpadu. Jurnal Piranti Warta, 11(3). [8] Salemba Humanika, Nisfiannoor, Muhammad. 2009. Pendekatan Statistika Modern Untuk Ilmu Social “Statistical Product and Service Solution”. Modul Pembelajaran SPSS, (15)




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/klik.v3i2.61

Copyright (c) 2016 KLIK - KUMPULAN JURNAL ILMU KOMPUTER

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Indexed by:

  
 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.joomla
counter View My Stats